BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

"Ya Allah, jangan Engkau memberikan kepadaku
dari kenikmatan dunia yang terlalu banyak
agar
aku tidak melampaui batas larangan-Mu.
Jangan pula terlalu sedikit sehingga

aku lupa kepada-Mu.
Sesungguhnya yang sedikit tapi mencukupi,

lebih baik bagiku
daripada yang banyak tetapi melalaikan"

Saturday, November 6, 2010

kerjaya jadi kebimbangan cintaku..muhasabah untuk mengenal cintaNYA

(gambar hiasan)


Dengan nama Allah.. Maha Suci Allah yang telah menentukan kehidupan adalah sebaik2 kehidupan.. setiap insan di muka bumi ini berhak menentukan kehidupannya dengan izin Allah, tapi telah jadi kebimbangan ana yang sedang belajar dalam bidang kejururawatan.. hampir ana berputus asa untuk meneruskan pengajian ini..

Pernah ada seorang akhi menegur tentang pemakaian ana semasa berada di kelas atau waktu bekerja.. teguran itu menjadi kebimbangan hati.. tapi ana berfikir pasti ada hikmahnya mengapa Allah menemukan ana dengan kerjaya seperti ini..wa’allahualam..ana bermuhasabah diri memikirkan tentang kebimbangan hati ini.. “Ya Allah tunujukan kepada ku jalan yang benar jalan yang menuju dekat dengan MU Ya Rabb”.. kebimbangan hati ini tentang masa akan datang di mana ana bergelar seorang isteri, telah Allah berpesan Di dalam surah an-Nur ayat 26, Allah s.w.t. berfirman maksudnya: "Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji. Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik....." dimanakah kedudukan ana, sedangkan ana menginginkan seorang ‘Adam’ yang soleh cukup agama untuk ana bersama ke lembah kebahagian kejalanNYA.. ” Ada empat faktor mengapa perempuan di nikahi. pertama karena kekayaannya, kedua karena kecantikannya, ketiga karena keturunannya, keempat karena keagamaannya. Pilihlah faktor keagamaannya niscaya kalian pasti beruntung “. ( Al- Hadits ).. maka siapakah lagi yang yang ana harapkan..

Allah mengurniakan setiap makhluk itu akal untuk berfikir.. bukan untuk menghukum kesilapan.. Alhamdulillah hanya orang yang merasakan nikmat Allah itu sahaja yang tahu dan orang2 yang berfikir tentang kebesaran Allah.. Selama ana bekerja sebagai jururawat banyak yang telah ana belajar tentang kehidupan yang Allah berikan.. Subhanallah.. kalau tidak masakan ana dapat tahu semua itu.. banyak juga nilai2 yang murni masih ana idamkan.. mata ana dibukakan untuk melihat sekeliling dimana pesakit yang ana rawat terdiri daripada kaum adam dan hawa, tidak kira tua muda mahupun kanak2 dan akal untuk berfikir kebesaran, kecintaanNYA..

Kisah yang ana ingin kongsikan tetang kasih sayang.. Allah telah tunjukkan kasih sayangnya kepada hambaNYA.. masa ini lah ana melihat pesakit2 yang berzikir mengingati ALLAH.. masa ini lah ana dengar “moga taubat ku di terima”, ketika ini lah ana mendengar luahan pinta kecintaan kepada Tuhannya.. Maka telah ALLAH bukan hati ana untuk melihat, mendengar, merasakan segala nikmat kehidupan hanya seketika.. maka beruntunglah mereka yang berjalan di jalan akhirat kerana menuju dekat dengan Tuhannya…

Kasih isteri kepada suaminya.. kasih ibu kepada anaknya.. kasih ayah kepada anaknya.. kasih kekasih kepada saudara.. dan kasih Tuhan kepada hambaNYA… di mana pun kita di campakkan maka jangan mengeluh dengan kehidupan.. sesungguhnya Allah lebih tahu akan kebaikkan.. “Dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedangkan ia lebih baik bagi mu dan bole jadi kamu kasihi sesuatu, sedangkan ia melarat kepada mu..dan Allah Maha Mengetahui..” al-Baqarah:216..

Telah di bukakan mata hati ana untuk melihat segala penciptaan Tuhan.. Alhamdulillah..tidak megeluh ana dengan takdirnya.. moga dengan hati ini ana deberikan seorang kekasih pendamping yang menerima seadanya diri ana.. Waallahu’alam..

0 comments: